In België zijn we actief sinds 2021, maar Elseco heeft meer dan 20 jaar ervaring en expertise in de liftensector. Eén van die experts is Bert Rijs. Als directeur bij Elseco Nederland deelt hij zijn visie over het groeipotentieel van de Belgische markt.
Waarom werd Elseco meer dan 20 jaar geleden opgericht?
Wie vroeger een lift had van Otis of Kone, moest automatisch hun lifttelefoon aanschaffen. Daarom keken eigenaars van liften ertegenop om van onderhoudsbedrijf te veranderen, want dan moesten ze verplicht investeren in een nieuwe lifttelefoon. Met zijn vrij programmeerbare en onafhankelijke lifttelefoons zag de oprichter van Elseco een gat in de markt dat op een reële behoefte inspeelde.
Zie je dat gat in de markt ook in België?
De Belgische markt heeft veel potentieel, daar ben ik rotsvast van overtuigd. Niet alleen in grootte – België heeft meer liften dan Nederland – maar vooral door het totaalaanbod dat Elseco aanbiedt. Hoewel er andere onderhoudsonafhankelijke spelers zijn in België die lifttelefoons verkopen, is Elseco de enige onafhankelijke speler die een totaalpakket aanbiedt. We zorgen niet enkel voor de installatie van de lifttelefoon, maar voor een volledig beheer van A tot Z. Zo kunnen we onze klanten echt ontzorgen. Daarnaast bieden we ook extra diensten aan zoals het digitaal liftboek en liftmonitoring.
Liftmonitoring boden jullie in Nederland niet aan vanaf de start. Vanwaar de evolutie?
Lifttelefonie is en blijft onze core business, maar we luisteren altijd naar de noden van onze klanten. Meer controle over hun liftenpark en meer inzicht met data die ze zelf in handen hebben, bood een oplossing voor een veelvoorkomende verzuchting. Ook in België merken we dat dit leeft bij klanten. Liftmonitoring biedt hier een antwoord op.
Wat is voor jou het grootste verschil tussen de Belgische en Nederlandse markt?
In Nederland is de staat van de liften anders, onder andere door de rol van de liftadviseurs. Zij vormen een schakel tussen de klant en de onderhoudsbedrijven. Ze houden de onderhoudsbedrijven onder een vergrootglas door hun werk regelmatig te controleren op locatie en de afgesproken KPI’s van het onderhoudscontract op te volgen voor de klant.
Onderhoudsbedrijven in België werken rechtstreeks met de klant waardoor zij een grotere rol hebben. Hoe liften gekeurd worden, is daar een voorbeeld van.
Zo is het in België toegelaten dat een onderhoudsbedrijf, mits dit daarvoor gecertificeerd is, een indienststellingskeuring uitvoert.
In Nederland is dat ondenkbaar en moet de keuring uitgevoerd worden door een onafhankelijke keurende instantie. Op deze manier voorkom je dat een bedrijf zijn eigen werk keurt.
Gaat dit volgens jou veranderen?
In Nederland zijn we meer dan twintig jaar actief, in België een goede twee jaar. Het spreekt voor zich dat we in België aan het begin van ons verhaal staan. De Belgische markt is echter klaar om het liftenbeheer anders aan te pakken op een manier die wij ook in Nederland hebben meegemaakt.
De bewustwording groeit dat je als lifteigenaar ook effectief eigenaar kan blijven van de staat en prestaties van je lift. Ons team in België timmert iedere dag aan de weg door de baan op te gaan en klanten te overtuigen van Elseco’s meerwaarde. De Belgische markt is klaar voor Elseco en Elseco heeft een aanbod dat perfect inspeelt op de noden en behoeftes die leven in de markt.