“Een slimme syndicus anticipeert op trends in lifttelefonie”

Tom Vandermeersch kent het métier van syndicus door en door. Met meer dan dertig jaar ervaring, van zelfstandig syndicus tot C-level professional bij een middelgroot kantoor en de marktleider, weet hij welke uitdagingen op de sector afkomen. Vandaag begeleidt hij syndici via zijn eigen bedrijf Appartementor en deelt hij zijn visie op de toekomst van het vak en de trends in lifttelefonie.

De syndicus als regisseur

“Met Appartementor staan we aan de zijde van de syndicus,” zegt Tom. “We zijn een sparringpartner, een klankbord in een complexe maar boeiende wereld. Het beroep van syndicus is vandaag een echt knelpuntberoep: er zijn te weinig professionals voor de bijna 247.000 mede-eigendommen in België. En het werk zelf is steeds veeleisender en een stuk uitdagender geworden.”

Tom Vandermeersch van AppartementorDe moderne syndicus moet volgens Tom van alle markten thuis zijn. “De regelgeving rond duurzaamheid, asbestattesten, renovatieverplichtingen, laadpalen en zonnepanelen wordt alsmaar strenger. Niemand kan alles alleen weten. Daarom is het belangrijk dat syndici zich laten omringen en tijdig advies inwinnen.”

De sector ondergaat bovendien een stevige transformatie. “Na twintig jaar stilstand is de markt volop in beweging,” vertelt Tom. “Digitalisering en automatisering zijn niet meer weg te denken. Digitale platformen optimaliseren communicatie en administratie, maar technologie zal nooit de menselijke kant van gebouwenbeheer vervangen. Een persoonlijke aanpak blijft essentieel.”

Tegelijk neemt de complexiteit van wetgeving toe en groeit de druk om gebouwen energiezuiniger te maken. “Een syndicus is vandaag een beetje als een Zwitsers zakmes,” zegt Tom. “Hij moet financieel, juridisch, technisch en communicatief sterk staan. Tegelijk moet hij weten wanneer hij specialisten moet inschakelen. In die zin is hij de regisseur die het overzicht bewaart.”

Vergeet de uitdagingen in lifttelefonie niet

Volgens Tom is het meer dan ooit cruciaal dat een syndicus een langetermijnvisie ontwikkelt.

“Een goede syndicus beheert niet enkel een gebouw, maar handelt proactief door in te spelen op de trends die nu én in de toekomst op hem afkomen.”

De twee belangrijkste trends die op de syndicus afkomen op vlak van lifttelefonie zijn de uitfasering van het 2G- en 3G-netwerk en de vervanging van het kopernetwerk door glasvezel. “Eerlijk? Veel syndici houden hier nog onvoldoende rekening mee,” zegt Tom. “Terwijl dit grote gevolgen kan hebben voor de veiligheid van liftgebruikers én de waarde van het vastgoed.”

Installatie lifttelefoon Neem bijvoorbeeld het kopernetwerk. “Een slimme syndicus anticipeert hierop. Zelfs als bewoners er nog geen vragen over stellen, moet fiber op de agenda komen. Want dat het er komt, is een vaststaand feit.”

Daarbij is het ook belangrijk om alle toepassingen van het kopernetwerk goed in kaart te brengen. “Er zijn nog behoorlijk wat lifttelefoons die werken via een vaste lijn, zeker in oudere gebouwen. De komst van fiber vormt het ideale moment om over te schakelen op een lifttelefoon met SIM-kaart zodat deze in alle omstandigheden blijft werken.”

Hetzelfde verhaal geldt voor de uitfasering van het 2G- en 3G-netwerk. “Veel lifttelefoons werken nog via 2G of 3G. Als je als syndicus niet investeert in een lifttelefoon die 4G-compatibel is, komt de veiligheid van de liftgebruikers binnen afzienbare tijd in gevaar. Dat wil je toch te allen tijde vermijden?”

Monitoring is een slimme investering

Lifttelefonie komt vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst, terwijl het net een onderscheidende factor kan zijn om bijvoorbeeld onderhoudskosten te beperken.

“Onderhoud van een lift is één van de grootste kostenposten voor mede-eigenaars,” zegt Tom. “Dat is vaak niet geweten en het wordt nog te vaak onderschat. Investeren in real-time monitoring vind ik daarom bijzonder waardevol. Als syndicus krijg je veel meer inzicht in je lift: storingen worden meteen gedetecteerd, je kan sneller ingrijpen en zo onnodige kosten vermijden.”

Installatie lifttelefoonHier komt Elseco volgens Tom mooi in beeld. “Naast noodtelefonie bieden ze ook liftmonitoring aan. Voor mij is dit het perfecte voorbeeld van een tool die de syndicus in staat stelt om proactief te handelen, in plaats van reactief. En die proactieve syndicus kijkt verder dan vandaag en zet innovatieve oplossingen in, zoals die van Elseco, om het gebouw duurzaam en veilig te beheren.”

Een slimme syndicus kijkt vooruit: naar trends, technologie en regelgeving. Lifttelefonie is daarbij cruciaal. Wie dit niet tijdig aanpakt, riskeert veiligheidsproblemen én waardeverlies van het vastgoed. Proactief handelen is de sleutel, en daar moeten we voortdurend op blijven hameren.

Meer info over Appartementor en hoe je Tom kan inschakelen

Bezoek zijn website.

buro claerhout